Twee weken geleden schreef
ik dat ik me meer wilde richten op het afsluiten van de les. Ik had zelf weinig
ideeën, dus ik was heel benieuwd naar de lesafsluitingen van anderen.
Collega’s, oude studieboeken, internet etc. Ik gaf mezelf veertien dagen de
tijd om eens op zoek te gaan naar
manieren om de les af te sluiten.
De afgelopen twee weken waren
hectische weken. Ik heb mijn collega’s weinig gezien door de stapels
proefwerken die ik moest nakijken en door de strafklanten met wie ik in de
pauze even wilde praten. In mijn hoofd was ik af en toe wel bezig met het feit
dat ik vandaag deze blog online moest zetten en dat ik nog maar x dagen de tijd
had om iets te verzinnen. Langzaam maar zeker kwam de voorjaarsvakantie dichterbij
en heb ik geen tijd gehad om bij collega’s na te gaan op welke manier zij een
les afsluiten. Erg jammer!
Wel heb ik eens op internet
rondgekeken. Wat blijkt? Ik ben zeker niet de enige die moeite heeft met de
laatste lesfase. Op forums worden er om tips gevraagd, maar leuke ideeën kom ik
zelden tegen. Na goed zoeken ben ik toch op een paar belangrijke punten
gekomen.
Bij het afsluiten van de les zijn
er een paar dingen belangrijk. Je wilt dat de leerlingen met een goed gevoel
het lokaal verlaten en dat lukt niet wanneer je zelf achter het bureau blijft
zitten en de leerlingen – die hun tas inpakken en het lokaal uitdruppelen –
negeert. Het is dus belangrijk dat je ook in de laatste minuut van de les even
centraal bent.
In de laatste minuut, of laatste
drie minuten (het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk), kun je van alles
zeggen ter afsluiting. Wat ik vrijwel altijd doe is een seintje geven dat de
leerlingen mogen inpakken. Zodra de bel gaat en de leerlingen staan op, loop ik
naar een plek bij de deur waarbij ik iedereen nog even gedag zeg. Dat is het.
Maar natuurlijk zijn er genoeg andere dingen die gedaan kunnen worden.
Hieronder komt een opsomming van alternatieven. Deze heb ik uit mijn eigen
praktijk gehaald (en dan voornamelijk van tijdens mijn stage), maar dingen die
ik heb geleerd op de opleiding en die ik gelezen heb op internet.
- Geef het huiswerk op
Ik doe dit nooit, omdat de leerlingen in mijn les altijd 20-30 minuten
de tijd krijgen om aan hun huiswerk voor de volgende les te werken. Wat ik wel
kan doen is ze nog even attenderen op het huiswerk. “Zorg dat het morgen af
is.”
- Bespreek de opgaven die in de
les gemaakt zijn
In de laatste minuten heb ik nog nooit een opgave besproken. Dit doe ik
altijd aan het begin van de les of ergens halverwege. Het is wel een leuke tip
en ook zeker het proberen waard. Zo ben je toch nog even centraal in de laatste
minuten en weet je zeker dat je van iedereen de aandacht hebt.
- Vat de belangrijkste punten
samen
Deze tip komt van internet en ik snap niet heel goed wat er mee wordt
bedoeld. De belangrijkste punten van de les op zich, de belangrijkste punten
van de inhoud van de les?
- Geef de leerlingen feedback op
de werkwijze
Dit doe ik wel af en toe. Als de leerlingen heel goed gewerkt hebben,
geef ik ze een groot compliment (en soms ga ik zelfs met de snoeptrommel
langs). Als ze minder goed dan gemiddeld werken, zeg ik dit er ook even bij.
Van een stagebegeleidster heb ik ooit de tip gekregen dat ik gele
postit-briefjes kan uitdelen aan het eind van de les. Leerlingen moeten hierop
schrijven wat er goed ging, wat er niet goed ging en welk cijfer ze zichzelf
gaven. Zo maak je de leerlingen wel heel bewust van hun werkhouding. Dit ga ik
zeker nog eens doen. (Met gewone briefjes kan dit natuurlijk ook. :-))
- Blik met de leerlingen terug op
de les
Hierbij kun je bijvoorbeeld (klassikaal!) vragen wat ze vonden van hun
werkhouding, wat ze hebben geleerd, of de stof te moeilijk/makkelijk was etc.
- Geef voor een extra leuke
afsluiting een raadsel mee , of iets anders waardoor ze nieuwsgierig worden
naar de volgende les
Ik vind dit een hele leuke tip en ik denk dat mijn rekenkalender vanVolgens Bartjens hier goed aan bij kan dragen. Aan het eind van de les zou
ik een leuke opgave op het bord kunnen zetten, aan het begin of eind van de les
erna zou ik het antwoord kunnen geven. Deze ga ik zeker eens uitproberen.
- Herhaal de belangrijkste
boodschap van de les
Dit zou in mijn geval kunnen zijn dat de leerlingen heel goed de
berekeningen op moeten schrijven bij de huiswerkopgaven, of dat ze een
assenstelsel met potlood moeten tekenen in plaats van met een pen. Bij andere
vakken geef je natuurlijk een andere boodschap mee.
Uiteindelijk zijn er toch nog
zeven tips uit mijn digitale pen komen rollen. Ik denk dat ik veel tips best
een zou kunnen toepassen, zoals het geven van een raadsel of het opschrijven op
briefjes. Het zou zomaar kunnen dat er daarna nog eens een verslag van online
komt!
Liefs!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten